Mike Travels The USA - 4, 5 & 6

23 april 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Beste allemaal, beste lezers en fotobekijkers!!! Goedemorgen/middag/avond!

Hier in één keer delen 4, 5 en 6...oftewel: mijn belevenissen van afgelopen dinsdag, woensdag en - vandaag - donderdag!

Wat een week! Morgen loopt de conferentie alweer op z'n einde, maar de afgelopen dagen waren heel interessant, heel leuk, ontzettend slopend, maar zeker de moeite & herhaling waard.

Deze laatste drie dagen heb ik een aantal heel bijzondere lezingen, workshops, meetings en netwerkborrels gehad. De meest opvallende waren de volgende:

• Hack The Planet: Some Men Just Want To See The World Burn. Dit was een lezing door een onderzoeker naar de motieven van hackers. Sommige hackers zijn politiek, activistisch of financieel (crimineel) gedreven. Maar wat deze onderzoeker ook heeft aangetoond is dat er hackers zijn die simpelweg alleen maar de boel willen slopen......die dus eigenlijk niets anders willen dan 'de wereld zien branden'. Redelijk somber kan je daarvan worden, want daarmee is de digitale dreiging geheel 'rond' geworden. Niets lijkt menselijker, zullenwemaardenken.

• Cyber Battlefield - The Future of Conflict. Dit was een paneldiscussie met onderzoekers van RAND (de grootste denktank t.a.v. militaire en internationale conflictvraagstukken) en beleidsmakers van Buitenlandse Zaken van de VS. Vraagstelling was hoofdzakelijk hoe nu de digitale dreiging (dus cyber-aanvallen) zich verhouden in het internationale speelveld van politiek, diplomatie, beleid, sancties, economische belangen en militaire belangen. Voorbeeld: vorig jaar heeft Iran een grote cyber-aanval op Las Vegas uitgevoerd, was redelijk succesvol (100 miljoen dollar schade), maar hoe moet je zo'n aanval nu zien in de context van de nucleaire ontwapeningsgesprekken tussen de VS en Iran? Hoe moet je nu kijken naar Chinese digitale spionnage activiteiten in relatie tot de handelsverdragen en handelsoverleggen tussen China en de VS? Hebben die cyber-aanvallen dan een hoge of zelfs hoogste prioriteit en hoe zou een land als de VS dan - politiek en diplomatiek gezien - moeten reageren? Opvallend is ook dat (militaire) cyber-afschrikking tot nu toe niet heeft gewerkt. Het is onduidelijk waarom dat zo is. Waarom werkt het wel als je een vliegdekschip bij een bepaald land voor de kust parkeert, maar dreigen met serieuze cyberaanvallen lijken zelfs averrechts te werken. Dit levert veel dilemma's op. Was een erg interessante discussie, waar ook voorlopig nog geen sluitend antwoord op is te vinden.

• The Second Machine Age. Dit was een lezing door professor doctor Andrew McAfee, onderzoeker van MIT en Harvard Law School, zo'n beetje de twee beste universiteiten ter wereld! Hij had een fantastisch verhaal en hele goede presentatie over de aankomende ontwikkelingen op het digitale vlak. De verwachting is dat wij ons nu nog geen voorstelling kunnen maken van wat er over 5 jaar al gaat gebeuren. Voorbeelden: blinde kinderen en dove kinderen (bij geboorte) die binnen een jaar weer kunnen horen. Gehandicapte mensen die m.b.v. hun hersengolven auto's kunnen rijden of robot-prothesen aan hun lijf kunnen bedienen. 3D printing, waarbij uit een bakje vloeistof bepaalde voorwerpen worden 'getrokken' en sieraden die ook direct je lichaamsfuncties in de gaten houden. De mogelijkheden zijn oneindig en geweldig. En daar zit natuurlijk ook de uitdaging.....Some Men Just Want to See The World Burn..... Hoe zorgen we ervoor dat het allemaal voldoende veilig gebeurd? De mogelijkheden gaan steeds sneller en worden steeds 'invloedrijker'. Heel gaaf.

• Into The Woods: Protecting Our Youth from the Wolves in Cyberspace. Nou, ik had jullie al een mailtje gestuurd over de meisje die via het Internet in handen was gevallen van de verkeerde persoon die haar vervolgens heeft ontvoerd, verkracht, gemarteld en zeer mogelijk had vermoord, ware het niet dat de FBI haar vrij snel kon vinden. Gedurende de hele conferentie stond dit thema redelijk centraal: de veiligheid van onze kinderen op het Internet. Of anders gezegd, de veiligheid van de toekomst: onze kinderen en nieuwe generatie(s). In één van de gebouwen was een hele etage ingericht als Cyber Village, speciaal gericht op Internet gebruik door kinderen en hoe ouders, leraren, opa's, oma's, maar ook (!!) het bedrijfsleven en dus wij als experts een rol kunnen spelen om kinderen zo veilig mogelijk te laten zijn op Internet. Door 'zware' CEO's zijn herhaaldelijk oproepen gedaan om tijd vrij te maken om naar scholen, naar bijeenkomsten te gaan om daar te helpen kinderen (en ouders, familie etc) te laten begrijpen dat het Internet iets fantastisch is, maar ook gevaren kent. Accenture wil in elk geval een voorstel gaan doen om scholen te gaan bezoeken en bij te dragen. In elk geval, het verhaal van dat meisje was echt indrukwekkend. Aan de ene kant kan je denken: dom kind. Maar dergelijke 'wolven' zijn zo gewiekst dat ook volwassen er in trappen. Hoe heeft de FBI haar nu gevonden, vraag je je af?? Welnu, in het discussiepanel zat ook een Directeur Cyber Crime & Digital Child Abuse van de FBI. Hij vertelde dat een paar weken voor de verdwijning van dit meisje net de zeer omstreden Patriot wetgeving was aangenomen. Dat is die wetgeving waarmee de Amerikaanse inlichtingen- en opsporingsdiensten verregaande bevoegdheden kregen voor het digitaal afluisteren en volgen van mensen. Het is door de afluisterprogramma's vanuit die Patriot Act dat ze heel snel de dader en dit meisje op het spoor kwamen. 10 meisjes voor haar kunnen het niet navertellen..... erg indrukwekkend.

• Laatste lezing vandaag was er een door historicus Doris Kearns Goodwin. Zij schrijft al bijna 40 jaar over Amerikaanse presidenten en heeft meermaals de Pulitzer prijs gewonnen. Zij hield een lezing over de presidenten Lincoln, Teddy Roosevelt en Franklin D. Roosevelt. Een geweldig verhaal!!!!! Vol met anecdotes, voorbeelden en mooie weetjes gaf zij een beeld van de eigenaardigheden van deze presidenten, hoe zij met zelf-reflectie omgingen, met tegenslagen en hoe zijn contact hielden met hun bevolking. Echt een heel goed, gaaf en interessant verhaal. Mooie humor, mooie voorbeelden. Ook heel interessant is dat deze drie presidenten (daar is vorig jaar in de VS onderzoek naar gedaan) worden gezien als de drie grootste van de presidentschap. Lincoln is daarbij de absolute nummer één, maar de persoonlijkheden, prestaties en nalatenschap van Teddy R en FDR zijn even aansprekend. Echt heel inspirerend.

En wat heb ik voor de rest gedaan? Nou, het waren in elk geval lange dagen. Rond 09.00 op de vloer bij al die lezingen, maar je komt hier zoveel partnerbedrijven (RSA, HP, Microsoft, Symantec etc etc) en klanten tegen dat het elke avond ook netwerken, borrelen en dineren is. Gisteren nog met één van de grote Cyber Security bazen van Shell uiteten geweest. Waanzinnig goed gegeten, mooie wijnen, maar wel weer half één s'nachts. Vanavond was even een 'vroege'......terug in het hotel om 9 uur, dus alle tijd om even dit verhaal te schrijven.

Morgen is de laatste dag. Hoogtepunt is de afsluiting. Dan is o.a. acteur Alec Baldwin aanwezig. Dat wordt een hele leuke show en afronding van deze week.

Mijn collega's vliegen morgenmiddag om 14.00 al terug naar Nederland...mijn grote trip gaat dan langzaam beginnen. Na de afsluiting ga ik morgen even lekker over de boulevard lopen, beetje rondkijken en de laatste dingen voor de reis richting de woestijn en Las Vegas!

Oja, even voor Opa & Oma uit s'Gravenzande (ik heb dit nl. al verteld aan Li-tje en Moepie Heeg): Amerikaanse conferentiezalen zijn altijd groot. Nou, ik heb wat foto's toegevoegd om een idee te geven van hoe groot het hier is. Die ene foto van die gang...die gang is 120 meter lang en heeft 10 zalen die ieder tussen de 100 en 700 mensen kunnen hebben. Er zijn 6 gangen per etage en drie etages per gebouw en er zijn vier gebouwen (North, South, West & East) in gebruik.......!!!!

In de grote conferentiezaal (die foto's met die enorme schermen.....80 meter breed!!) daar kunnen 12.000 mensen zitten....... en om alles maar goed in beeld te krijgen zijn er ook twee TV-kanalen. Hahahhaah, geweldig

Groetjes, Mike

1. A.P.M.:
    24 april 2015
    Groots! Komen later erop terug. De fietsen staan klaar om een mooie rit te maken langs de Vliet(en) De rivier en de plassen.
    Groetjes, p&m
  2. Oma:
    24 april 2015
    Lieve Mike, wat een verslag! Nee, er zijn dus "nog" geen oplossingen voor cyber-aanvallen, dat zal wel even duren en dan de second machine age, wat gaat er gebeuren over 5 jaar?......M'n buurvrouw Dietie is net voorzien van een 3D geprinte nieuwe knie (in Assen) was er 6 jr geleden nog niet voor m'n heupprotheses. Dat Accenture het oppakt om ouders en kinderen te waarschuwen voor internetgevaren is fantastisch vind ik, ook wel iets voor jou! Je laatste lezing van DK Goodwin, heb ik kortgeleden ook een artikel van gelezen, vond het goed en leuk geschreven. Dan u je laatste dag en dan.....je grote trip: woestijn DV en fake LA ga maar niet gokken, geniet ervan en doe vooral voorzichtig! Liefs Mxxx
  3. A.P.M.:
    25 april 2015
    Wat een schril contrast. Gisteren met zijn tweeën aan het fietsen geslagen en uiteraard Boomer achterop, zo langs de dorpen, steden Nootdorp, Stompwijk, Zoetermeer, Pijnacker en Delft. En vandaag regenachtig en somber. Jammer.
    Ons Mike in Amerika met mooie en interessante belevenissen die we bij thuiskomst graag horen. Geniet daar en zeker de komende week. Vrijheid en blijheid, maar wees voorzichtig. In spannende afwachting en de groetjes, p&m